Horváth László

GyöngyösHanisz Imre tér 2. 2. választókerület
2009 Dec. 10 13:00

AZ ERÕMÛ ÁRA

avagy
MIBE KERÜL A MÁTRATERENYÉRE TERVEZETT HÕERÕMÛ AZ EMBEREKNEK?


2009. december 10.  |‌  Pétervására.

 
Négy év múlva, 2013-ra valósulna meg a Nógrád megyei Mátraterenye külterületére tervezett, 20 százalékban biomasszával, nagyobbrészt pedig nógrádi és borsodi szénnel – a beruházók másik elképzelése szerint kizárólag szénnel – működő, 49,9 megawatt teljesítményű erőmű. Az Első Nógrádi Erőmű (ENE) Zrt. a 23-as számú főút mátraballai elágazójával szemközti, mintegy négyhektáros területen építené fel a létesítményt. Mátraterenye önkormányzata az elmúlt napokban egyhangúlag döntött arról, hogy ipari területté nyilvánítja azt a földet, amelyet az említett cég a beruházás céljára megvásárolt. Ezzel lehetőség nyílt arra, hogy a társaság ipari tevékenységet folytathasson az eddig szántóként szolgált területen. Az ottani önkormányzat részéről tehát zöld utat kapott az elképzelés, viszont tucatnyi érintett Heves megyei település – Pétervásárától Parádsasvárig – már a kezdetektől tiltakozik az erőműépítés ellen. Mátraballa helyzete a legaggályosabb, hiszen a falutól csupán néhány kilométernyire tervezik felépíteni a szénerőművet. Mátraballa és Mátraderecske körjegyzője el is utasította a szakhatósági hozzájárulásra benyújtott kérelmet. Enyhén szólva is sok a kérdés, a bizonytalanság a mátraterenyei erőmű körül. Nem túlzás azt mondani, hogy komoly kockázatokról beszélhetünk. Nem véletlen a tiltakozás: az érintett településeken élő emberek félnek. Az erőmű hatásterülete vegyes tüzelés esetén is csaknem nyolc kilométer, tisztán széntüzeléssel 9,4 kilométer. A külszíni fejtés során erdők, hegyek tűnnének el, szénszállító autók terhelnék az utakat. A települések lakói a természet pusztulásától, a légszennyezéstől, a növekvő forgalomtól és a zajártalomtól tartanak. Úgy látják, az erőműből semmi hasznuk nem származna, de a negatívumokat nekik kellene elviselniük.
 
 

A WWF nemzetközi környezetvédelmi szervezet magyarországi alapítványa szerint az erőmű létesítése egy sor súlyos környezetvédelmi, természetvédelmi, egészségügyi és társadalmi problémát eredményezne. A létesítmény tisztán széntüzelést feltételezve éves szinten 306 tonna különböző nitrogénoxidot, 1513 tonna kén-dioxidot, és 387 tonna szén-monoxidot bocsátana ki, s e gázok jelentős negatív hatást gyakorolhatnak mind a környék lakosságára, mind védett természeti értékeire. Jelentős légszennyezéssel kell számolnunk a szén- és lignitbányák telephelyeinek környékén is, különösen, ha külszíni termeléssel fogják kibányászni az elégetendő szenet. A Mátra déli lábánál található Mátrai Erőmű jelentős mértékben hozzájárult a Mátra és környéke természeti értékeinek pusztulásához. Az új mátraterenyei erőmű most a Mátra északi része és környéke természeti kincseit, európai és országos szintű védelem alatt álló természeti területeit veszélyeztetné.
 

    A külszíni szénbányászathoz óriási zöldfelületeket kell eltüntetni, ki kell irtani az erdőt, el kell szállítani a termőtalajt, a meddőt. A Mátra erdőségének elpusztításával megszűnik a fák oxigéntermelő, széndioxid- és por-megkötő képessége és kapacitása. A Mátra legfőbb értékeinek, tiszta, egészséges levegőjének tönkretétele veszélyezteti az emberek környezetét, egészségét, pihenését, valamint az idegenforgalmat, amely sokak megélhetését biztosítja. Sajnos folytathatjuk a sort: a tüzelőanyagok Mátraterenyére szállítása évi félmillió tonna szén és más áru mozgatását jelenti közúton, ez az erőmű saját becslései alapján is óránként 8-10 nehéz teherautót jelent, napi 12 órában. De horgászni sem lehet már sokáig a környéken, hiszen a létesítmény évi százezer köbméteres vízigényét helyi kutakból és a kedvelt helyi horgásztavakból kívánják biztosítani. A beruházás további „érdekessége”, hogy a széntüzelésű erőművek építése ellentmond az EU irányelveinek. Éppen tavaly decemberben fogadták el a tagállamok – így Magyarország is – azt a határozatot, amely szerint 2020-ig 20 százalékkal csökkenteni kell a tagállamok szén-dioxid kibocsátását. Ezzel visszavetnék a fosszilis energiahordozók – szén, gáz, olaj – felhasználását. Az új erőmű elindítása esetén csak az éves széndioxid-kvóta kiváltása milliárdokba fog kerülni. A beruházó mindeddig nem adott pontos tájékoztatást többek között az igénybe venni tervezett kazánok, technológia típusáról vagy típusairól, a konkrét vízbázisról, a szénbányáról, a hamu elhelyezésének helyéről, távolságáról, a kiporzást meggátló megoldásokról és garanciákról, vagy például az eltüzelni tervezett fa pontos forrásáról, szállítójáról, kitermelésének helyéről. Azt gondolom, nem csak nekünk, jó néhány itt élő embernek hiányoznak a válaszok.

Horváth László
Választókerületi Elnök
Fidesz – Magyar Polgári Szövetség
Pétervásárai Választókerület
Tovább »
2009 Dec. 4 14:16

A 2010-es költségvetés: gyorsuló leszakadás

A Bajnai-kormány napokban elfogadott költségvetése a válság kezelése helyett tovább súlyosbítja Magyarország helyzetét. Ez a szegénység költségvetése. Ezzel a költségvetéssel a Bajnai-kormány az utolsó tíz- és húszezer forintjaikat sajtolja ki az emberekből, miközben a megszorítások teljesen feleslegesnek és értelmetlennek bizonyultak, hiszen a gazdaság egyre nagyobb mértékben esik vissza, a munkanélküliség pedig újra tizenhárom éves rekordot döntött.Az elhibázott gazdaságpolitika miatt jövőre gazdasági vészhelyzet áll elő Magyarországon, újabb tíz- és százezrek fogják elveszíteni a munkájukat. Egész Heves megyében, s főleg az észak-hevesi térségben felgyorsul a leszakadás, nemhogy új munkahelyek nem teremtődnek, de még a meglévők megtartása is veszélybe kerül, hiszen a vállalkozásokra, a munkaadókra háruló terhek nem csökkennek. Az egészségügyet hátrányosan érintő elvonások egy többéves ellehetetlenítési folyamat csúcsát jelentik, újabb kórházak mennek csődbe, még több orvos hagyja el a pályát és még hosszabbak lesznek a várólisták. A 2010-es költségvetés a települések nagyságától függetlenül a megyében és a választókerületben egyaránt a működésképtelenség szélére sodorta az önkormányzatokat, amelyek így nem tudják fenntartani iskoláikat, óvodáikat, szociális intézményeiket. Térségünkben sok települést, vállalkozót sújtanak majd az idegenforgalmat érintő megszorítások is, így például az, hogy megszűnik a falusi szállásadók adómentessége.A Fidesz kormányra kerülése után vissza fogja vonni ezt a veszélyes költségvetést. Új költségvetéssel kezdünk hozzá az ország megújításához: a gazdasági növekedést elősegítő, új munkahelyek megteremtését szolgáló, valós számokon alapuló büdzsét fogunk elfogadni. 
Tovább »
2009 Nov. 28 15:30

ÚJ SZOCIALISTA „HARCMODOR” KONTRA NÖVEKVÕ ERÕSZAK

Sajtóközlemény |‌ 2009. november 28.

 

Csütörtökön egy ámokfutó gyógyszerészhallgató egy maroklőfegyverrel megölte csoporttársát és három embert megsebesített a Pécsi Tudományegyetemen.

Gyöngyösön két, egymással ellenséges viszonyban lévő roma család összeverekedett a bíróságon.

Egerbaktán az általános iskolában az osztályteremben egy gyermekkorú kislányt bántalmaztak, molesztáltak társai az órák közötti szünetben. A helybéli lakóotthonban nevelkedő kislány ütlegeléséről, vetkőztetéséről mobiltelefonnal felvételt is készítettek, a rendőrség szemérem elleni erőszak elkövetésének megalapozott gyanúja miatt indított büntetőeljárást. Mindeközben az iskola igazgatója nem nyilatkozik. A bántalmazott kislány, akit lelkileg is nagyon megviseltek a történtek, azóta másik oktatási intézménybe jár, a csak alsó tagozatos gyerekeket oktató egerbaktai iskola pedig mára gyakorlatilag teljesen szegregálttá vált.

 Az erőszak hetén az MSZP ismét „kiváló” stílusérzékről tett tanúbizonyságot. Éppen ezekben a napokban vehették kézbe az emberek, így a pétervásárai választókerületben Egerbakta polgárai is azt a kiadványt, amelyben önmagát egyebek mellett a növekvő közbiztonsággal próbálja népszerűsíteni a kormány és a szocialista párt. Azt írják, megerősítik a települések rendjét, „harcmodort váltanak” a bűnözéssel szemben, céljuk, hogy a rend fenntartói, a rendőrök, polgárőrök és településőrök minél közelebb legyenek a polgárokhoz, így erősítsék a biztonságérzetet és elrettentsék az esetleges elkövetőket. Nos, mindebből természetesen újból egy szó sem igaz: a szocialisták által támogatott kormány, miközben közpénzen saját magát reklámozza, nem a rendfenntartókat, hanem a bűnözőket hozza mind közelebb az emberekhez, településeinkhez, az iskoláinkhoz, a gyermekeinkhez. Nyugodtan nevezhető ez is egyfajta ámokfutásnak. Mindannyiunk kárára.

Horváth László

Választókerületi Elnök
Fidesz – Magyar Polgári Szövetség
Pétervásárai Választókerület
Tovább »
2009 Nov. 23 14:22

A szocialisták leszavazták a megoldást!

Horváth László a Fidesz választókerületi elnöke szerint a jövő évre tervezett költségvetés megoldhatta volna a Tarna menti kőszállítás, és így közel 15 ezer ember problémáját. Erre vonatkozóan módosítást is javasolt, melyet a parlamentnek dr. Nyitrai Zsolt a Fidesz országgyűlési képviselője nyújtott be. A módosító indítványt sajnos a kormány nem támogatta, a szocialista képviselők leszavazták azt. 

A javaslatban a verpeléti vasútállomás átalakítása szerepelt úgy, hogy az épület alkalmas  legyen zúzottkő rakodásra és a teherszállítás megindítására. Hosszú évek óta nem történik semmi a Tarna menti közúti kőszállítás ügyében, ami pedig Sirok-Kőkútpuszta, Tarnaszentmária, Verpelét, Feldebrő, Aldebrő, Tófalu, Kápolna, Kompolt és Kál összesített lakosságszámát tekintve mintegy 15 ezer embert érint. Volt közben országgyűlési és önkormányzati választás, változtak kormányok, változott a közlekedési és a környezetvédelmi miniszterek személye, ám senki sem tanúsított érdeklődést az igenis létező probléma iránt, sem az érintett országgyűlési képviselők – akik pedig kormánypártiak lévén segíthettek volna –, sem a hivatalos szervek, szaktárcák, hatóságok.
Horváth László több alkalommal személyesen is meggyőződött a helyzet tarthatatlanságáról és arról, hogy a települések vezetői az elmúlt időszak hiábavaló egyeztetései után, mára végső elkeseredésükben, a polgári engedetlenség eszközeit kénytelenek igénybe venni. Az érintett településeken áthaladó napi több száz teherautó a lakosság mindennapi életét és biztonságát veszélyezteti, rongálja a házak, az utak állapotát, szennyezi a környezetet.Ugyanakkor ott áll kihasználatlanul a Recsk-Kál-Kápolna vasútvonal, amelyet még az M3-as sztráda építése, az ottani kőszállítások miatt az adófizetők pénzén megerősítettek. A vonalon a személyszállítás megszűnt, ellenben a teherszállításra ma és a jövőben is kiválóan alkalmas. November 3-án a 2010. évi költségvetés szavazása során, a kormány és a szocialista képviselők nem támogatták a módosító indítványt. Ez alapján nyilvánvalóvá vált, hogy az évek óta tartó ígérgetés ellenére, a kormánypárti képviselők nem tartják fontosnak a vasúti átrakó megvalósítását, a feltételek megteremtését a biztonságos és hatékony kőszállításhoz. Az indítványt leszavazták a megye szocialista parlamenti képviselői és a miniszter is, aki pedig korábban a támogatásáról biztosította a településeken élőket. Amennyiben az emberek bizalmából a Fidesz kerül kormányra, mindent megtesz annak érdekében, hogy „sínre tegye” a kőszállítást, a Tarna mentén.
Tovább »

Horváth László

Gyöngyös, Hanisz Imre tér 2.
eseménynaptár